Strona 2 z 10

: ndz lip 16, 2006 12:29 pm
autor: G_Kęsik
ul. Sienkiewicza - resztki torów miejscu gdzie linia przecinała ulicę tuż przed stacją Ciechanów Wąskotorowy (budynek widoczny w głebi). Widać wybrzuszenie asfaltu a nawet prześwituje fragment torowiska...

Obrazek

: ndz lip 16, 2006 1:11 pm
autor: Michał Kaczorowski
Ul. Płońska, skrzyżowanie z bezimienną ulicą w stronę Bagrów będącą pozostałością po trasie kolejki. Również widać (i czuć podczas jazdy) wybrzuszenie drogi. Ostatnio spod piasku wyszły resztki torów.
Obrazek

A tu jeszcze kilka zdjęć z wiosny:

Idąc od strony jeziorka...
Obrazek
Dochodzimy do skrzyżowania z Płońską...
Obrazek
Dalej jest częściowo zarośniety wał, pod trawą niekiedy czuć podkłady (widok znad rzeki w stronę Płońskiej)
Obrazek
Wprawne oko zauważy wał też po drugiej stronie rzeki. Dawny mostek pewnie został rozkradziony...
Obrazek

Ogólnie, jak pisałem wcześniej, dawna trasa kolejki byłaby świetnym miejscem na przedłuzenie planowanej drogi rowerowej od ul. Fabrycznej...

: pn lip 17, 2006 3:50 pm
autor: G_Kęsik
Pamiętam resztki tego mostu. Były czerwone (a może przerdzewiałe?) ;) Gdy byłem jeszcze w podstawówce (SP nr 4) to wybralismy sie tam kiedyś na klasową wycieczkę... Jak na ironię, od tamtego czasu nie byłem w tym miejscu. Myślałem, że resztki mostu jeszcze tam są...

I jeszcze jedna informacja:

Udało mi się znaleźć odległości między stacjami na terenie Ciechanowa:

Ciechanów Wąskotorowy - 0 km
Łydynia - 1,28 km (a więc koło dworca PKS)
Ciechanów Miasto - 4,05 km (ma mapie wypadło tuż za przecięciem linii z ul. Płońską)

: śr sie 02, 2006 9:05 am
autor: W.R
W latach 60-tych był to jedyny niezawodny środek lokomocji.
Pamiętam zasypany śniegiem Ciechanów i okolice w święta Wielkanocne (tak, tak - to nie pomyłka). Nie jeździły żadne pojazdy, a poczciwa ciuchcia zawiozła mnie z rodzicami do dziadków do Gruduska. Pamiętam to do dzisiaj i wspominam z łezką w oku. Jechaliśmy bardzo długo ("co godzina myk słup") ale dotarliśmy do celu.

: czw sie 10, 2006 12:33 am
autor: massatone
Z ciekawostek - poniżej dwa zdjęcia lokomotyw, które w czasie II WŚ zostały stworzone specjalnie na potrzeby Zuckerfabrik Zichenau :)

Obrazek

Obrazek

Pierwsza z powyższych lokomotyw do tej pory znajduje się w jednym ze szwajcarskich muzów kolejnictwa, druga zaś obecnie przebywa w Szwecji. Obydwie są nadal "na chodzie", mogłyby być nie lada atrakcją gdyby udało się odbudować kolejkę wąskotorową w Ciechanowie (wystarczylby odcinek Dworzec PKP-Cukrownia)

: czw sie 10, 2006 11:11 am
autor: G_Kęsik
Ja jestem jak najbardziej ZA odbudową odcinka Dworzec - Cukrownia. Tylko, że same chęci (szczególnie w tym przypadku) to zbyt mało. Ciężko będzie bowiem przekonać kogokolwiek z władz (a i mieszkańcy domów przy Sienkiewicza pewnie nieźle by sie krzywili), że coś co zlikwidowano raptem 15 lat temu ma być odtworzone...

A powyższe ciuchcie są naprawdę urocze :)

: czw sie 10, 2006 11:57 am
autor: Michał Kaczorowski
Ciżko będzie szczególnie że trasą dawnej kolejki ma iść planowana droga rowerowa ;)

: czw sie 10, 2006 12:42 pm
autor: fedar
To może połączyć jedno z drugim i po odbudowanej linii puścić drezyny napędzane siłą mięśni? Ja pierwszy piszę się na taką atrakcję :)

: czw sie 10, 2006 12:56 pm
autor: massatone
I na to znajdzie się rada :) Ścieżka rowerowa na Sienkiewicza ma być dwukierunkowa o szerokości 2,5 metra. Wystarczyłoby zmniejszyć ją do 1,5 metra, a już mieszczą nam się tory (rozstaw szyn wąskotorówki to bodaj 60 cm). I zostają nam jeszcze 40 cm do zagospodarowania na roślinki :)

Ale chyba dopóki nikt nie "ożywi" cukrowni, nie byłoby chętnych na przejażdżkę wąskotorówką.

: czw sie 10, 2006 1:13 pm
autor: Michał Kaczorowski
Rozstaw był po przebudowaniu 750mm a zapominasz jeszcze o skrajni (wagony i lokomotywa są dużo szersze niż rozstaw torów co widać na zdjęciach.

: czw sie 10, 2006 1:51 pm
autor: massatone
Wiem, wiem. Przecież na 60 (czy 75) cm ledwo przejsc by sie dało. Ale na pewno jakos znalazloby sie miejsce i dla kolejki i na sciezke rowerowa. Poza metrem zabranym od sciezki moznaby uszczknąć jeszcze z pół metra chodnika i ze 30 centymetrow z zywoplotu. A jesli juz w ogole by sie to nie powiodlo, to wystarczy przerzucic po prostu sciezke rowerowa na druga strone ulicy i juz sie wszsytko pieknie miesci.

: śr paź 25, 2006 1:35 pm
autor: Michał Kaczorowski
Jeśli ktoś chciałby zobaczyć lokomotywy z Ciechanowa to tu jest lista: (ze strony http://www.mlawa-wask.yoyo.pl )

Obrazek

: ndz paź 29, 2006 5:09 pm
autor: Zinngiesser
Kilka slow porzadkujacych historie kolei 600 mm. Kolejke waskotorowa na linii Ciechanow--Grudusk uruchomiono 15 listopada 1923 r. Jej trasa miala dlugosc 23,9 km. Wykorzytywano ja glownie do potrzeb cukrownictwa. Niedlugo potem, ok. 1925 r., uruchomiono typowo cukrownicza kolejke Ciechanow--Paluki; do publicznego ruchu osobowego zostala ona wlaczona dopiero w 1949 r. Okolociechanowska petla zostala w Krasnem i Grudusku 'podpieta' do linii Makow Mazowiecki--Przasnysz--Mlawa wybudowanej przez Niemcow podczas I wojny swiatowej, uruchomionej na przelomie 1916/1917 r. (fragment jeszcze w 1915 r.). W latach 1963-1964 przekuto tory calosci wezla na 750 mm. Na terenie Ciechanowa byly 3 stacje: Ciechanow Waskotorowy (dworzec PKP), Lydynia (dworzec PKS) i Ciechanow Miasto (ul. Plonska). Kiedy byl ostatni kurs? Nie wiem... mniej wiecej ok. 1985 r. W tym czasie probowalo ratowac istnienie kolejki, jako atrakcji turystycznej, miejscowe Muzeum Okregowe, uruchmiajac nawet dzial kolejnictwa z ekspozycja na dworcu. Wygrala jednak ekonomia. Troche zal...

: ndz paź 29, 2006 6:40 pm
autor: G_Kęsik
Zinngiesser pisze: Kiedy byl ostatni kurs? Nie wiem... mniej wiecej ok. 1985 r. W tym czasie probowalo ratowac istnienie kolejki, jako atrakcji turystycznej, miejscowe Muzeum Okregowe, uruchmiajac nawet dzial kolejnictwa z ekspozycja na dworcu. Wygrala jednak ekonomia. Troche zal...
Urodziłem się w roku 1984, ale kolejkę pamiętam. Dość mgliście. Biorąc pod uwagę, że pierwsze wspomnienia mam z roku 1986 - a tak jest faktycznie to pamiętam kolejkę kursującą jeszcze ul. Sienkiewicza i w rejonie Chruszczewa. Potem były jeszcze jakiś czas puste tory a potem i to rozebrano. :(

: ndz paź 29, 2006 6:42 pm
autor: KleY
Kolejki już nie pamiętam (możliwe więc, że zakończyła działalność trochę wcześniej, niż w 85 roku, albo przeceniam swoją pamięć ;). Pamiętam zaś dosyć dobrze wspomniane muzeum, a w zasadzie małą, półokrągłą salkę przy wejściu na dzisiejszy bazar (później mieścił się tam bodajże zakład fryzjerski). Pamiętam jednak, że jeszcze na początku lat 90'tych na terenie cegielni stała i rdzewiała wąskotorowa lokomotywa. Nie wiem, czy jeździła po mieście, czy jedynie na terenie zakładu, ale ciekawe co się z nią stało. Może to jedna z zamieszczonej wyżej listy?