Kolejka wąskotorowa w Ciechanowie

Drogi, mosty, kolej, komunikacja miejska...

Moderatorzy: massatone, G_Kęsik

Kamil
Posty: 45
Rejestracja: czw kwie 26, 2007 4:46 pm

Kolejka wąskotorowa

Post autor: Kamil » pt kwie 27, 2007 4:19 pm

Co zdjęcia parowozowni jest to na 100% Ciechanów ponieważ jako dzieciak często tam bywałem i pamiętam tą stację z detalami po stronie prawej zdjęcia znajdowała się obrotowa platforma do ustawiania lokomotywy na własciwy tor,polewej stronie przy budynku parowozowni znajdował się magazyn węgla oraz ręczny żuraw do podnoszenia wagoników z węglem(dla lokomotywy).Lokomotywę spalinową (diesel)sprowadzono miej więcej 1985roku,lokomotywa ta dokońca obsługiwała trasę Ciechanów-Grudusk,pomalowana była w kolorze bordowym.

Kamil
Posty: 45
Rejestracja: czw kwie 26, 2007 4:46 pm

Post autor: Kamil » pt kwie 27, 2007 4:24 pm

Kacper Pawelczyk pisze:No dobrze dobrze. Ale to są lokomotywy normalnotorowe! Po zatym nie pamiętam by w Ciechanowie była lokomotywownia więc nie mogę być to Ciechanowskiej lokomotywy. A że zdjęcia robione w Ciechanowie to inna sprawa ;)
Pzdr Kacper Pawelczk
.A jednak była, był to parowóz manewrowy.

Awatar użytkownika
G_Kęsik
Administrator
Posty: 1571
Rejestracja: pt sty 27, 2006 1:12 pm
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Post autor: G_Kęsik » pt cze 22, 2007 10:20 am

Takie oto zdjęcie znalazłem wczoraj w albumie mojego dziadka. Fotka jest już po retuszu - w jakim stanie był oryginał - lepiej nie mówić... ;)
Obrazek
http://i103.photobucket.com/albums/m147 ... ejka_c.jpg

Awatar użytkownika
Michał Kaczorowski
Administrator
Posty: 1660
Rejestracja: ndz sty 22, 2006 11:52 pm
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Post autor: Michał Kaczorowski » pt cze 22, 2007 10:28 am

Świetna! (PS. Jak możesz prześlij mi oryginał bez retuszu :) )

Awatar użytkownika
magik
Posty: 232
Rejestracja: śr paź 18, 2006 1:06 am
Lokalizacja: Bielin

Post autor: magik » pt cze 22, 2007 5:44 pm

"W starym albumie... u mego dziadka ..."

Krzysztof Krawczyk tak śpiewał kiedyś :D tyle, że to o parostatek chodziło :P

a tak na serio, to cały czas jestem pozytywnie zaskakiwany :)

Awatar użytkownika
Michał Kaczorowski
Administrator
Posty: 1660
Rejestracja: ndz sty 22, 2006 11:52 pm
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Post autor: Michał Kaczorowski » sob lip 21, 2007 8:18 pm

W Chrzanowie zachowały się resztki mostku na Sonie oraz nasypy. Pod trawą wciąż leżą podkłady.

Obrazek
http://img54.imageshack.us/img54/9891/most1sh2.jpg

Obrazek
http://img162.imageshack.us/img162/3189/most2im8.jpg

Awatar użytkownika
G_Kęsik
Administrator
Posty: 1571
Rejestracja: pt sty 27, 2006 1:12 pm
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Post autor: G_Kęsik » sob lip 21, 2007 9:01 pm

Michał Kaczorowski pisze:W Chrzanowie zachowały się resztki mostku na Sonie oraz nasypy. Pod trawą wciąż leżą podkłady.
No proszę. Nawet nie wiedziałem, że coś tam jeszcze zostało a przecież mieszkam w sumie nieopodal :) Naprawdę na miejscu władz miasta zastanowiłbym się nad rekonstrukcją kolejki. W kliku miejscach są jeszcze oryginalne elementy (zwłaszcza koło cukrowni) Dziś to byłaby spora atrakcja turystyczna.

Awatar użytkownika
G_Kęsik
Administrator
Posty: 1571
Rejestracja: pt sty 27, 2006 1:12 pm
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Post autor: G_Kęsik » pn lip 30, 2007 8:26 pm

A wracając do powyższego zdjęcia lokomotywy - otrzymałem maila z informacją na jej temat:
Andrzej Tajchert pisze:To parowóz niemiecki typu HF, inaczej zwany Brigadelok. Sądząc z napisu to zdjęcie jest przedwojenne.
Strona autora maila:
www.fpkw.pl

pinkfloyd
Posty: 10
Rejestracja: śr lip 30, 2008 5:42 pm

Post autor: pinkfloyd » ndz sie 03, 2008 10:11 pm

Mam pytanie.Jak czesto kursowały po wojnie (np w latach 60) pociagi osobowe na trasie waskotorowki?(dwa kursy dziennie?,jeden?) Po drugie jakoze najbardziej interesuje mnie odcinek Ciechanów - Krasne,chciałbym sie dowiedziec,czy pamieta ktos przystanek Ciechanów Miasto,znajdujacy sie przy ul Plonskiej. Szkoda ,ze nie ma juz tej kolejki...wielka szkoda...
ObrazekObrazek
There is no dark side of the moon really…matter of fact it is all dark...

Awatar użytkownika
Michał Kaczorowski
Administrator
Posty: 1660
Rejestracja: ndz sty 22, 2006 11:52 pm
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Post autor: Michał Kaczorowski » pn sie 04, 2008 1:01 am

Był zdaje się gdzieś tu:
Obrazek

Kacper
Posty: 6
Rejestracja: pt lis 03, 2006 2:59 pm
Lokalizacja: Nowy Dwór Mazowiecki
Kontakt:

Post autor: Kacper » śr gru 03, 2008 6:57 pm

Gdy ponad rok temu rozpoczęliśmy starania o ratowanie kolejki, nie sądziliśmy, że potrwa to tak długo. To co miało trwać 3 tygodnie trwało 3 miesiące, a niektórych spraw nie udało się załatwić do dziś. Niestety jednak machina biurokratyczno-urzędnicza jest niezwyciężona i nieubłagana, ma swoje tempo pracy i trzeba się z tym godzić. Faktycznie na kolejkę wpuszczono nas dopiero w maju tego roku. Jednak przez te pół roku cierpliwego oczekiwania nie staliśmy bezczynnie i robiliśmy co tylko mogliśmy ( min. wynajęta została wagonownia, lepiej zabezpieczone okna i wejścia do budynków, sprowadziliśmy porzucony i niszczony w Krasnem tabor, przeprowadzone zostały porządki, gromadzone narzędzia, etc.).

Dzisiaj możemy powiedzieć, że udało się nam to w co nikt nie wierzył – Mławska kolejka jeździ. Przez pół roku ciężkiej pracy, siłami kilku osób ( wspierani jesteśmy przez kolegów z innych kolejek i przez zatrudnianych na zlecenie ludzi, a czasami także przez ludzi z interwencji ) udało nam się min.:
- doraźnie udrożnić do przejazdu tor od Mławy do Czernic Borowych
- wyciąć, opryskać i przygotować do jazdy tor od Czernic Borowych do Krasnego
- oznaczyć cały ten szlak znakami drogowymi i wskaźnikami, stanęło ich łącznie ok. 80 sztuk, znaki i wskaźniki oczywiście w dalszym ciągu są sukcesywnie stawiane tam gdzie jeszcze ich nie ma ( do oznaczenia został jeszcze prawie cały szlak do Mławy )
- przygotować do jazdy minimum taboru kolejki ( lokomotywa plus wagon ), a następnie sprowadzić go do Czernic Borowych, gdzie przez pewien czas dysponowaliśmy zapleczem socjalnym – użyczonym przez wójta Czernic Borowych
- nawiązać współpracę z instytucjami i władzami lokalnymi ( Urzędy Gmin, Starostwa, Urzędy Miejskie, Policja, Straż Pożarna )
- zgromadzić niezbędne narzędzia ( samochód dostawczy, agregat prądotwórczy, agregat spalinowy do oprysków, kosa spalinowa, piła spalinowa, wiertarka, kątówka, narzędzia torowe i warsztatowe, części zamienne do taboru, etc. )
- odzyskać lokal w Przasnyszu gdzie mieści się obecnie biuro i siedziba kolejki ( nastąpiło wyeksmitowanie złomiarza, który zajmuje legalnie górę i nielegalnie zajmował dół ), jednocześnie ze stacji Przasnysz zniknęły bilboardy reklamowe pobliskiego skupu złomu (!), niestety cały parter został kompletnie zdewastowany przez wyżej wymienioną osobę – zniknęły wszystkie meble, kaloryfery, rury, obecnie został podłączony prąd, woda i ścieki zostaną podpięte niebawem
- odzyskać budynek w Mławie ( także eksmisja poprzedniego najemcy nie płacącego od 2 lat ), który zostanie w niedługim czasie wynajęty
- odzyskać budynek gospodarczy w Krasnem i przejąć kontrolę nad całym Makowem Mazowieckim
- wynająć rampy ładunkowe w Przasnyszu i Makowie Mazowieckim ( tzn. ich dotychczasowi użytkownicy będą je użytkować dalej, ale tym razem za opłatą uzgodnioną w umowie )
- zorganizować 2 imprezy drezynowe latem – w Obrębcu i Przasnyszu
- zorganizować 2 wystawy zdjęć i pamiątek związanych z kolejami wąskotorowymi w Grudusku i Makowie Mazowieckim
- uzupełnić i naprawić tor po kradzieżach w Górkach i Krasnem
- odrestaurować parowóz HF, został on przewieziony z Mławy do Czernic Borowych, gdzie stanął pod Urzędem Gminy, na usypanym z ziemi cokole i kawałku toru patentowego, parowóz jest już przemalowany w czarno-czerwone barwy, docelowo umieszczony będzie jeszcze na nim numer jaki miał na Feldbahnie
- w trakcie montażu jest kamera monitorująca lokomotywownię w Mławie
- reanimować w Mławie rozkradzioną matkę rozruchową lokomotyw i prostownik ładowania baterii ( został dokupiony także drugi prostownik – mniejszy )
- przeprowadzane są regularnie i sukcesywne wymiany podkładów i podrozjazdnic, głównie na stacji w Przasnyszu i okolicach
- zakupiono mniejszą i ekonomiczną lokomotywę Wls150, obecnie przeprowadzamy jej dosyć dalece posunięty remont, szykowana jest na przyszły sezon turystyczny
- w trakcie remontu znajduje się także wagon brankard, w kolejce w hali czeka letniak, a przed halą platforma
- w trackie udrażniania znajduje się tor od Krasnego do Makowa Mazowieckiego, prowadzone też są prace torowe i porządkowe na stacji w Makowie, jest realna szansa, że za rok dojedziemy do Makowa Mazowieckiego - po raz ostatni cokolwiek dojechało tam w 2003 roku

W roku 2009 kolejka będzie już jeździła regularnie, o terminach ogólnodostępnych przejazdów można będzie przeczytać na naszej nowej stronie internetowej - obecnie w budowie, ale już można część oglądać www.waskotorowka.mlawa.cal.pl

Zapraszamy wszystkich tych, którzy do ratowania mławskiej kolejki chcą się dołożyć – zwłaszcza pracą swoich rąk ! O szczegółach dowiedzieć można się będzie z forum dyskusyjnego na naszej nowej stronie.

ZARZĄD „L.O.T.P.M. – SEKCJI MŁAWSKIEJ KOLEI DOJAZDOWEJ”

A oto małe sprawozdanie fotograficzne, więcej niebawem na stronie www:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek ObrazekObrazek ObrazekObrazek
Przypisy (kolejno do zdjęć): jedna z próbnych jazd nowego nabytku, magazyn podkładów i podrozjezdnic, takich krzyży stanęło kilkadziesiąt i końca nie widać, wymiana podkładów
wymiana podrozjezdnic, z lewej strony lokomotywy widoczny świeżo postawiony słup pod wskaźnik WW1.

Pozostaje mi tylko podziękować tym którzy nas wspierali i zaprosić do obserwowania, oraz włączenia się, do naszych działań.

Pozdrawiam
Kacper "KGrid" Pawelczyk
LOT PM sekcja Mławskiej KD
Obrazek

Moje posty to oficjalne stanowisko zarządu Mławskiej KD.

Awatar użytkownika
lidke.a
Posty: 220
Rejestracja: pt maja 18, 2007 3:36 pm
Lokalizacja: Ciechanów

Post autor: lidke.a » czw gru 04, 2008 10:21 am

Michał Kaczorowski pisze:Był zdaje się gdzieś tu:
Obrazek
Niestety Charakterystyczna przestrzen wyznaczajaca biegnace kiedys tory zniknela....
Wyrwano bialo czerwone slupki, poszerzono i wyrownano teren i polaczono siatka z posesja znajdujaca sie obok...
Zostana tylko dzieki naszym drogowcom pokazujace sie co i raz szyny wystajace z asfaltu...

Awatar użytkownika
G_Kęsik
Administrator
Posty: 1571
Rejestracja: pt sty 27, 2006 1:12 pm
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Post autor: G_Kęsik » pt gru 05, 2008 10:52 am

Kacper pisze:Gdy ponad rok temu rozpoczęliśmy starania o ratowanie kolejki, nie sądziliśmy, że potrwa to tak długo (...) Dzisiaj możemy powiedzieć, że udało się nam to w co nikt nie wierzył – Mławska kolejka jeździ.
Gratuluję wspaniałej inicjatywy! Jak czytam to wszystko to dopiero można sobie uświadomić jak wielki wysiłek został wykonany. Szkoda, że ciechanowskiej kolejki już nie ma - może kiedyś uda się zrekonstruować choćby odcinek w samym mieście...

Kamil
Posty: 45
Rejestracja: czw kwie 26, 2007 4:46 pm

Ratujmy kolejkę

Post autor: Kamil » pn gru 08, 2008 8:59 pm

Na budynku parowozowni niema nawet tablicy na pamiątkę tego co tu było.

marek zalewski
Posty: 253
Rejestracja: śr mar 21, 2007 7:11 pm

Post autor: marek zalewski » wt gru 09, 2008 11:51 am

...bo w Mławie nie ,,gadają'' tylko ,,robią'' swoje i tak trzymać mławianie co polecam wielu ciechanowianom...gratuluję i pozdrawiam
...NIECH ŻYJE SZTUKA...

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości